30 November 2010

Kejohanan Silat Olahraga Pra Remaja Piala Dato' Shahril

Kejohanan Silat Olahraga Tertutup dan Jemputan
Daerah Johor Bahru 2010

Piala Dato' Shahril
24 November hingga 28 November 2010
Kompleks Belia dan Sukan Negeri Johor


Pada 24 November hingga 28 November yang lalu, atlet-atlet silat olahraga Pelapis Negeri Johor telah menyertai Kejohanan Silat Olahraga Tertutup dan Jemputan Daerah Johor Bahru 2010. Kejohanan yang dianjurkan oleh Pesaka daerah Johor Bahru dengan kerjasama Unit Sukan Prestasi Tinggi Negeri Johor, Pejabat Daerah Johor Bahru, dan Jabatan Belia dan Sukan Negeri Johor ini telah disertai oleh seramai 141 orang pesilat pra remaja (12 hingga 15 tahun) dari pelbagai persatuan di sekitar daerah Johor Bahru dan Singapura.

Antara perguruan yang menyertai kejohanan ini adalah Persatuan Seni Silat Pahlawan (2 pasukan), Persatuan Seni Silat Hulubalang (1 pasukan), Persatuan Seni Silat Kerawangan Pradin Chemandir (5 pasukan), Persatuan Seni Silat Abjad (A) Malaysia (2 pasukan), Persatuan Seni Silat Sendeng Hang Tuah (2 pasukan), Persatuan Silat Seni Golok Negeri Johor (2 pasukan), dan juga pasukan jemputan dari Singapura, Singapore Silat Federation (2 pasukan).

Kejohanan yang berlangsung selama 5 hari ini menyaksikan Singapore Silat Federation telah berjaya merangkul Piala Pusingan Dato' Shahril dan Piala Johan Keseluruhan dengan kutipan pingat sebanyak 12 emas, 3 perak, dan 2 gangsa. Manakala atlet-atlet Pelapis Johor yang mewakili Persatuan Silat Seni Golok Negeri Johor berada di belakang Singapore Silat Federation dengan kutipan pingat sebanyak 7 emas, 6 perak, dan 6 gangsa. Tempat ketiga keseluruhan disandang oleh Persatuan Seni Silat Pahlawan dengan kutipan pingat sebanyak 3 emas, 2 perak, dan 1 gangsa.

Dua orang atlet Pelapis Negeri Johor, Razali Shakir bin Rahmat (13 tahun) telah dipilih sebagai Pesilat Terbaik Putera dan Maizal Aizat bin Mansur (13 tahun) telah dipilih sebagai Pesilat Harapan Putera pada kejohanan ini.

Majlis penutup kejohanan diserikan dengan pertandingan khas kategori semi pra remaja yang menemukan 3 orang atlet Pelapis Negeri Johor, iaitu Mohd Solihin Abdul Aziz (10 tahun), Maizal Mazli Mansur (9 tahun), dan Mohd Pindy Ahmat (10 tahun) dengan 3 orang pesilat semi pra remaja dari Persatuan Seni Silat Sendeng Hang Tuah dari daerah Kulai Jaya. Pegawai Khas YB Dato' Shahril telah menyempurnakan majlis penutupan kejohanan.


Pesilat Terbaik Kejohanan: Razali Shakir


Pesilat Harapan Putera: Maizal Aizat


Pesilat Semi Pra Pelapis Johor: Mohd Solihin, Mohd Pindy, Maizal Mazli


Pesilat Pra Remaja Pelapis Negeri Johor



..

No comments:

Post a Comment