19 April 2011

PROGRAM MENGENALPASTI BAKAT SUKAN TERJUN (TID) FASA 2

PROGRAM MENGENALPASTI BAKAT SUKAN TERJUN (TID) FASA 2


Pada 16 April 2011 yang lalu telah diadakan Program Mengenalpasti Bakat sukan Terjun (Talent Identification) oleh Unit TID yang didatangkan khas dari Institut Sukan Negara Malaysia. Program fasa 2 ini adalah susulan dari program fasa 1 yang diadakan di sekolah-sekolah pada 5 April 2011. Sebanyak 6 sekolah yang terlibat semasa program fasa 1 tersebut.

Pada program fasa 2 ini, pelajar yang terlibat adalah seramai 42 orang yang terdiri daripada enam buah sekolah. Walaupun pemilihan pada fasa 1 adalah mencecah 100 orang pelajar namun hanya 43 orang atlet sahaja yang mendapat kebenaran dari ibu-bapa untuk ke fasa yang kedua ini. 43 orang pelajar ini terdiri daripada pelajar seperti sekolah-sekolah berikut:-
  1. SJKC FOON YEW 3
  2. SJKC FOON YEW 4
  3. SK LARKIN 1 & 2
  4. SK ANGKATAN TENTERA
  5. SK STAR 2
Pada fasa ke-2 kali ini pelajar telah diarahkan untuk membuat beberapa ujian kecergasan yang telah dirancang oleh Pegawai dari ISN tersebut. Tujuan ujian tersebut diajalankan adalah untuk menilai tahap kecergasan seserang pelajar samaada beliau layak menjadi atlet sukan terjun ataupun tidak. Data-data dari ujian tersebut akan dikumpul dan dinilai kemudian keputusan bagi atlet yang terpilih akan dikeluarkan oleh pihak ISN tersebut. Dikesempatan itu, Pegawai Pembangunan Negeri Cik Siti Radziah sempat mengadakan satu sesi perjumpaan bersama ibu-bapa bagi menerangkan objektif program ini dijalankan serta hala tuju program ini setelah terpilih ke dalam program Pelapis Johor.

Akhir sekali diucapkan ribuan terima kasih kepada para ibu-bapa yang sanggup menghantar serta menunggu anak-anak mereka sehingga program tersebut selesai. Tidak lupa juga kepada Anggota ISN dari unit TID yang bersusah payah menjalankan program tersebut dan terima kasih kepada Ketua Unit USPTN serta rakan-rakan yang sudi bersama membantu menjayakan program tersebut. Moga usaha yang kita jalankan ini dapat membuahkan hasil.





TERIMA KASIH KEPADA IBU-BAPA YANG SABAR MENUNGGU




TERIMA KASIH KEPADA KETUA UNIT USPTN JOHOR
EN HAFISZAL TUKEMIN






Ujian-ujian kecergasan yang dijalankan.

No comments:

Post a Comment